Wednesday 4 June 2014

Truth Soldier

Leftenan Adnan bin Saidi Wira Sejati

    Masih ingatkah tuan-tuan akan sejarah penjajahan tentera Jepun di Tanah Melayu. Kekejaman yang mereka lakukan sukar untuk dilupakan terutamanya bagi kaum keluarga yang kehilangan insan-insan yang tersayang.  Pasti juga para pembaca masih ingat akan nama Leftenan Adnan Saidi, seorang wira negara yang telah berjuang bermati-matian untuk mempertahankan tanah air tercinta.
Antara salah satu peristiwa yang sukar dilupakan dalam sejarah adalah  peristiwa tindakan Tentera Jepun menawan Bukit Chandu, Singapura pada tanggal 14 Februari 1942.

adnan-saidi1
Allahyarham Leftenan Adnan bin Saidi wira negara
Bukit Candu ketika itu dipertahankan oleh Platun No. 7, Kompeni C, Batalion Pertama Askar Melayu yang diketuai oleh Lt Adnan bin Saidi, anak jati Sungai Ramal, Kajang, Selangor.
Tentera musuh, setelah gagal dalam percubaan yang pertama, mengulangi serangan dengan kekuatan yang berlipat ganda.  Di dalam pertempuran yang sengit ini, anggota Platun No. 7 telah berjuang dengan semangat yang gigih tanpa mengaku kalah.  Lt Adnan sendiri mengendalikan senjata Lewis Machinegun dan mara mara untuk memberi semangat dan perangsang.
Walaupun mengalami kecederaan, namun beliau telah menunjukkan semangat untuk terus berjuang hingga ke titisan darah terakhir.  Pertempuran yang berlangsung selama 48 jam itu menyebabkan ramai jiwa Askar Melayu terkorban dan tidak kurangnya yang cedera parah.   Namun bagi Lt. Adnan, yang juga cedera parah ketika itu serangan hebat Jepun tidak mampu melunturkan semangatnya.
“Biar Berputih Tulang, Jangan Berputih Mata”, kata-kata inilah yang membakar dan terus menyemarakkan lagi semangat juangnya dan rakan-rakan yang lain agar tidak gentar menghadapi Jepun demi mempertahankan Tanah Melayu sehingga titisan darah yang terakhir. Namun Lt. Adnan tewas ke titisan darah terakhir demi mempertahankan tanah air yang tercinta.

No comments:

Post a Comment